Sprintprint
gaat verder waar de ander stopt.
Neem contact met ons op
A good first impression can work wonders.
Digitaal print is de basis van ons bedrijf. Print is veelzijdig in alle facetten op het gebied van promotiemateriaal. Print is ook sterk in het personaliseren van gerichte marketing die ervoor zorgt iemand overgaat tot actie of wordt verbaasd door de extra persoonlijke benadering. Tevens is digitaal print goed toe te passen in kleine oplagen. Wij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden op het gebied van print.
Budgeting has one rule, do not go over budget.
Offset
Grotere oplagen worden vaak in offset geproduceerd. Door onze jarenlange ervaring en het aanboren van kwalitatief goede productielocaties weten wij vooral dat het voordeel kan opleveren om voor sterk offset drukwerk te kiezen. Wetende dat offset drukwerk online volledig transparant is geworden, is het juist onze deskundigheid die u kan helpen om de beste keuzes te maken in materiaal, mogelijkheden en afwerking.
Packaging can be theater, it can create a story.
Packaging
Wij benoemde al ‘A good first impression can work wonders’, wij geloven hierin. Je onderneming visualiseert de kwaliteit, de duurzaamheid en voor ons vooral de creativiteit. Wij denken mee in ontwerp en het maken van werktekeningen voor je eigen ontwerpafdeling. Ook geven wij graag advies in materiaalkeuze, kostprijs en mogelijkheden van levering. Onze productielocaties bevinden zich in heel Europa en zorgen voor hoge kwaliteit en lage stuksprijzen. Laat u verrassen in de wereld van het verpakken van product en beleving.
Have no fear of perfection, you’ll never reach it.
Studio
De kracht van Sprintprint is de creatieve aanpak in combinatie met productie, want het eindresultaat moet goed zijn. Van welke uiting dan ook. Of het nu gaat om aangeleverd materiaal of om het meedenken over kwaliteitscontrole door onze studio. Wij staan voor u klaar. Je productie verdient de beste service. Daarnaast zijn wij erop gebrand om goed design of prepress werkzaamheden tot in de puntjes te verzorgen.
Color is the wonder of light.
RGB, PMS en CMYK-kleuren
Met de verschillende kleursystemen CMYK, PMS en RGB zit kleurafwijking in een klein hoekje. Maar jij wilt er zeker van zijn dat het eindresultaat zo veel mogelijk is zoals jij of jouw klanten verwachten. In deze blog vertellen we je daarom alles over de verschillende kleursystemen die je tegenkomt als je print- en drukwerk wilt bestellen. We geven je ook twee cases over branding en kleurafwijkingen. Is minimale kleurafwijking écht zo’n probleem voor merkconsistentie?
Als marketeer of designer heb je te maken met drie verschillende kleursystemen: RGB, CMYK en PMS. Voor ontwerpen op een monitor wordt het RGB-systeem gebruikt om kleuren te laten zien. Denk hierbij aan computerschermen, televisies, camera’s en smartphones. Gaat het om print- en drukwerk? Dan zijn CMYK en PMS-kleuren de standaard. Welke van de twee kleursystemen je gebruikt hangt af van je ontwerp en de ondergrond (papier, plastic, textiel) maar ook de beschikbare druktechnieken. Over het algemeen gebruik je CMYK-kleuren voor full colour bedrukkingen. PMS-kleuren gebruik je voor logo’s en branding. Maar kleur is niet zo’n zwart-wit verhaal. Daarom gaan we in de rest van dit artikel dieper in op hoe deze kleursystemen werken en de specifieke toepassingen per kleursysteem.
Wanneer je een ontwerp wilt afdrukken is het resultaat nooit wat je op je RGB-kleurenmonitor ziet. Het kleurenspectrum van RGB is namelijk groter dan dat van bijvoorbeeld CMYK. Voor print- en drukwerk gebruiken we altijd CMYK-kleuren en in mindere mate PMS-kleuren. Houd als designer daarom in je achterhoofd wat de werkelijke drukkleur wordt.
Voor print- en drukwerk gebruiken we twee andere kleursystemen: CMYK en PMS. Welk kleursysteem je kiest hangt af van je ontwerp, het soort product (de ondergrond) en de beschikbare afdrukmethodes. Zo gebruiken we voor foto’s vaak het full colour CMYK-kleursysteem. Voor huisstijldrukwerk zoals visitekaartjes met logo’s erop gebruiken we soms CMYK-kleuren en andere keren het PMS-systeem. Wat zijn precies de verschillen tussen CMYK en PMS en waar moet je goed op letten?
Het kleurenspectrum van CMYK is enigszins beperkt. Bepaalde intense kleuren, zoals oranje en diepblauwe tinten, zijn op basis van CMYK moeilijk te drukken. Theoretisch bestaat oranje uit geel en magenta maar in de praktijk is de resultaatkleur vaak bruinachtig. Ook kunnen kleuren (minimaal) afwijken bij verschillende printopdrachten. De samenstelling van de inkt, het type drukpers, de drager, de temperatuur en de luchtvochtigheid spelen hier allemaal een rol bij.
De kleur inkt van een PMS-kleur is altijd hetzelfde, maar sommige papiersoorten en materialen absorberen kleuren sterker. Hierdoor ontstaan mogelijk kleurafwijkingen. Zo neemt ongestreken papier (uncoated, U) meer kleur op dan gestreken papier (coated, C) papier. Daarom heeft elke PMS-kleur drie versies: coated (C), uncoated (U) en mat (M) papier.
Wanneer je een ontwerp wilt afdrukken is het resultaat nooit wat je op je RGB-kleurenmonitor ziet. Het kleurenspectrum van RGB is namelijk groter dan dat van bijvoorbeeld CMYK. Voor print- en drukwerk gebruiken we altijd CMYK-kleuren en in mindere mate PMS-kleuren. Houd als designer daarom in je achterhoofd wat de werkelijke drukkleur wordt.